foto: N1 / ilustracija

Da se mediji u Srbiji uređuju po nalogu, a ne po profesionalnim standardima definitivno je i potvrđeno mejlovima koji su procurili u javnost, a u kojima su ispisana uputstva šta treba da bude udarna vest.

To sagovornice N1 podseća na devedesete godine 20. veka kada je u fokusu vlasti bila državna televizija, dok sadašnja politička elita na isti način utiče na lokalne medije – nekadašnje bastione slobode izveštavanja.

Šta je to urgentna vest lokalnih medija u Srbiji? Bez obzira na druge događaje u prvom planu informativnog programa tri dana su isključivo – Đilas, Hitler i Sergej. To piše u mejlu koji je stigao na adrese medijskih kuća kruševačkog biznismena Radoice Milosavljevića. Ovu onlajn naredbu obelodanio je niški portal Južne vesti.

Izvor: Južne vesti

“Za međunarodnu javnost i političke organizacije u Davosu se priča o polarizaciji, o borbi protiv lažnih vesti, za međunarodni džet set o digitalizaciji i kreativnim industrijama, a za partijsku pešadiju se šalju uputstva i diktira se doslovno šta se mora naći u sadržaju svakog lokalnog medija”, kaže Snježana Milivojević, profesorka Fakulteta političkih nauka.

Što u Srbiji nije nikakva novost. Zato ovi diktati bez dileme sagovornice N1 podsećaju na medijske poteze vlasti poslednje decenije 20. veka.

“Na apsolutnu kontrolu koju smo već imali prilike da viđamo ’90-ih kada je RTS, odnosno tadašnja televizija Beograd u pitanju. I porazno je jer su u to vreme baš ovi lokalni mediji, koji su privatizovani u poslednjih nekoliko godina i koje je kupio Radoica Milosavljević, u to vreme bili slobodni”, kaže novinarka nedeljnika “Vreme” Jovana Gligorijević.

“Naravno da se sadašnji nosioci vlasti toga dobro sećaju i da su tu lekciju naučili. Mi smo svedoci da su u prvom talasu primene medijskih zakona napravljene koncentrisane male lokalne medijske imperije. Kroz njih je lakše delovati sinhronizovano”, kaže profesorka Milivojević.

Pa se tako sinhronizovano televizijama Trstenik, Brus, Jefimija i drugim traži da dostave podatak u kom terminu će emitovati emisiju Kontravizija televizije Pink. Da se tako uređuje program nije iznenađenje – saglasne su sagovornice N1 – ali to što su mejlovi kojim se diktira izveštavanje procureli u javnost vide kao pomak.

“To znači da se ljudi polako ohrabruju da im je preko glave pritiska koji doživljavaju. I da se sve više ohrabruju, pa makar i da, anonimno, kredibilnim medijima dostave dokaze što im se događa i to je neki mali korak napred… Ako nešto možemo da izdvojimo pozitivno u ovom užasu da neko prosto naredi u kom pravcu i koje reči i kvalifikacije moraju da se koriste za određene ljude u programu”, navodi Gligorijevićeva.

Izvor koji je Južnim vestima dostavio mejlove sa uputstvima tvrdi i da se redakcijama najčešće traži prenos konferencija Aleksandra Vučića. Ipak, u elektronskim pismima nema direktnih dokaza da je nalogodavac ili autor uputstava Srpska napredna stranka. Verodostojnost naloga niko nije demantovao.

Izvor: N1

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here