U Srbiji više od 800.000 automobila sa “euro 3” i lošijim motorom

0
156

Zabrana uvoza vozila sa “evro 3” motorom, koja bi mogla da stupi na snagu u junu, značiće da u Srbiju više neće moći da uđe automobil stariji od 14 godina. Žarko Malinović iz Privredne komore kaže da, prema njihovim analizama, automobila sa “euro 3” motorom i onih lošijih, imamo više od 800.000.

Kaže da su podaci poražavajući i kad se pogledaju uvezena vozila. “Samo prošle godine, od nekih 140.000 vozila koliko smo uvezli, više od 50.000 su bila vozila sa “euro 3″ motorom. Ako pogledamo 2018. i 2017, videćemo da ih je bilo 70, 80 hiljada uvezenih godišnje i to je ono što je problem”.

Činjenica je da se u zapadnoj Evropi rešavaju takvih automobila, čak određene zemlje imaju podsticaje da se recikliraju takva vozila, ali ona se tamo kupuju i uvoze u našu zemlju i postaju trajno naš problem, dodaje Malinović. “Ovde nije pitanje samo zagađenja vazduha, već i šta mi radimo sa tim automobilima kad oni u potpunosti završe svoj vek. Mi još nemamo kapacitete kako da ih zbrinemo kao otpad i to postaje dodatni problem. Sve češće vidimo školjke takvih automobilima u rekama”, istakao je gost N1.

Svi argumenti koji govore u korist uvoza tih automobila ne stoje, kaže Malinović. Argument da se daje mogućnost niskoplatežnim stanovnicima da mogu da dođu do automobila nije istinit, jer mi već sada imamo 800.000 takvih automobila i oni koji nemaju mogućnosti, kupiće ga od nekog vlasnika koji je već registrovao takvo vozilo u Srbiji, a sada hoće možda da ga menja, dodaje.

O ovoj meri se, podseća, govori godinama unazad. Kaže da se nada da će veoma brzo doći do zabrane i “euro 4” motora. Moraće više da se kontroliše da li je to vozilo sa DPF filterom ili ne, dodaje.

Svake godine otprilike uvezemo negde oko 150.000 vozila, od toga je novih auta oko 30.000, ostalo su polovna, kaže gost dana uživo, dodajući da zbog toga moramo regulisati taj uvoz.

Veliki deo tih vozila dolazi u Beograd, kaže Malinović, osvrćući se na pitanje kako sve to utiče na zagađenje vazduha. Moramo svi zajedno biti odgovorniji – treba razmišljati kako, s jedne strane, da destimulišemo vozila koja više zagađuju, a da stimulišemo vožnju vozila koja manje zagađuju, kaže.

Dodaje da u užem centru grada treba svi više da koristimo gradski prevoz. “Moramo bolje organizovati kompletan gradski saobraćaj i strategiju saobraćaja u gradu. Važno je da kao Grad, donesemo strategiju Siti logistike, da uredimo snabdevanje u samom gradu, jer i ta vozila su veoma značajna u tom procesu. Važno je da razmišljamo o tome kakve mi nekomercijalne subvencije možemo omogućiti vlasnicima hibridnih i električnih vozila. Mi tenutno nemamo nikakve podsticaje… Ako, na primer, damo mogućnost da vlasnici električnih i hibridnih vozila imaju besplatni parking u gradu, oni će na parkingu moći da uštede godišnje oko 500, 600 evra. Kada pomnožite sa vekom upotrebe tog vozila od oko pet godina, plus subvencija, plus razlika u benzinu, mi dolazimo na nekih 10.000 evra koje bi taj građanin uštedeo. Na taj način on će biti motivisan da tu razliku u ceni električnog i konvencionalnog vozila, time nadoknadi”, rekao je Malinović.

Na pitanje koliko će ova zabrana uvoza uticati na smanjenje zagađenja vazduha, Malinović kaže da bismo za pet godina mogli da imamo ozbiljno smanjenje zagađenja, jer bi znatan broj tih vozila završio u reciklaži. Važne su, dodaje, i podsticajne mere. Električno vozilo mogu da priušte sebi samo oni koji sada imaju kvalitetnije vozilo, sa evro 5 ili 6 motorom, pa ako se zbog podsticaja oni odluče za električni automobil, oni bi prodali vozilo koje poseduju (evro 5 i evro 6) i onda bi neko ko ima lošije vozilo mogao da kupi to bolje i to je taj krug.

Za pet godina imaćemo da 250.000 (godišnje 50.000)  automobila sa “euro 3” motorom nestaje, nećemo, dakle, imati taj uvoz, plus oni koji su završili vek, tako da bismo četvrtinu takvih automobila izbacili iz opticaja, kaže Malinović.

On prenosi da postoji spremnost svih članova Vlade Srbije da se ta odluka donese i smatra da će biti doneta.

N1

POSTAVI ODGOVOR

Please enter your comment!
Please enter your name here